1 min

Update aandelen: cocktail met bittere afdronk

De markten worden geconfronteerd met een bittere cocktail van aanhoudende inflatie en vertragende groei. De veronderstelde stagflatie zou, als deze aanhoudt, een negatieve weerslag hebben op het sentiment van de belegger, omdat dat zijn uitwerking op de vraag en de bedrijfsmarges dan niet zou missen.

Samengevat

  • Eerst meer vertrouwen nodig in het beleid van de centrale banken om de inflatie aan banden te leggen
  • Amerikaanse markten deden het beter dan de Europese
  • Stijgers en dalers
Update aandelen: cocktail met bittere afdronk
Update aandelen: cocktail met bittere afdronk

Dit verklaart de soms extreem negatieve marktreactie op sommige bedrijfsresultaten die onlangs zijn gepubliceerd. Maar in veel gevallen is de aandelenwaardering na deze reactie juist interessanter geworden. Voordat de belegger de huidige kansen aangrijpt, is er waarschijnlijk eerst meer vertrouwen nodig dat het ingezette beleid van de centrale banken om de inflatie aan banden te leggen ook echt werkt.

Amerikaanse markten deden het beter dan de Europese

Al met al zijn de ontwikkelde aandelenmarkten sinds eind vorige week teruggeveerd. De Amerikaanse markten deden het daarbij beter dan de Europese markten. Op hetzelfde moment hebben opkomende markten het slecht gedaan. Op sectorniveau tekenden energie, basismaterialen, financiële instellingen en luxegoederen & -diensten wereldwijd voor een outperformance. Gezondheidszorg en communicatieservices bleven daarentegen achter.

Stijgers en dalers

Sinds eind vorige week behoren prijsvechter Ross Stores, Dollar Tree (budgetretailer) en Dollar General (budgetretailer) tot de best presterende bedrijven in de VS. Achterblijvers waren onder andere Medtronic (medische apparatuur), Omnicom (reclamebureau) en Kraft-Heinz (levensmiddelen). In Europa maakten Arcelor Mittal , Deutsche Bank en Delivery Hero (online maaltijdbezorgservice) een opvallend herstel door, terwijl Colruyt (detailhandel voedingsmiddelen), K+S (kunstmest) en Publicis Groupe (reclamebureau) achterliepen.

Erik Joly
Erik Joly
Chief Investment Officer
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.