4 min

Sustainable fashion: een investering waard?

De coronacrisis heeft een grote impact op de mode-industrie. Sustainable fashion is actueler dan ooit en veranderingen die al in gang gezet waren, komen nu in een stroomversnelling. Zo riepen de Belgische modeontwerper Dries van Noten en veel van zijn collega’s op om mode duurzamer te maken en beter af te stemmen op de consument.

Samengevat

  • Trend: van fast fashion naar sustainable fashion
  • Loont investeren in duurzame mode?
Sustainable fashion: een investering waard?
Sustainable fashion: een investering waard?

In een open brief vragen ze om deze crisis aan te grijpen en fundamentele veranderingen door te voeren in de kledingsector. Bijvoorbeeld door over te stappen op een meer realistische modekalender. Een kalender waarbij de lente-, zomer-, herfst- en wintercollectie in het bijpassende seizoen in de winkel ligt. Dat geeft de consument de kans om een winterjas te kopen op het moment dat hij die echt nodig heeft, wat hopelijk bijdraagt aan een meer bewuste consumptie.

Ook willen ze het productieproces en de defilés verduurzamen. Ze vragen om:

  • minder afval
  • minder stofverspilling
  • minder overbodige producten
  • minder reizen, bijvoorbeeld door in te zetten op digitale kijkkamers.

Van fast fashion naar sustainable fashion

De open brief sluit aan bij een ontwikkeling die al langer zichtbaar was binnen de mode-industrie: de transitie van fast fashion naar sustainable fashion.

Momenteel is de kledingindustrie één van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Uit onderzoek blijkt dat mensen een kledingstuk gemiddeld tien keer dragen voor het bij het afval belandt. Elk jaar komen er circa 100 miljard nieuwe kledingstukken bij. En in diezelfde periode gooit de industrie wereldwijd ook nog eens ruim 90 miljard kilogram aan textielafval weg. Kleding is een heus wegwerpproduct geworden.

De maatschappelijke impact van deze fast fashion is groot. Niet alleen het gemak waarmee consumenten goedkope kleding kopen en weer weggooien, ook de productie van kleding zorgt voor een flinke milieubelasting. Alleen al voor de productie van één kilo katoen is 10.000 liter water nodig, en dit vaak in landen waar al een tekort aan schoon water is.

Al die factoren zetten bedrijven en beleggers ertoe aan om naar oplossingen te zoeken die de sector duurzamer maken. Zeker nu NGO’s en consumenten meer duidelijkheid willen over hoe producten worden gemaakt. Daarnaast voeren overheden de druk op om de werkwijze in de kledingindustrie te veranderen.

Duurzaam is in de mode

Minder en gerichter kleding produceren met een hogere kwaliteit die langer meegaat, dat is de grootste uitdaging voor de sector. Bijvoorbeeld door kleinere, minder modegevoelige collecties te ontwerpen. Dat voorkomt overproductie waardoor onverkochte kleding voor erg lage prijzen in de uitverkoop belandt of wordt vernietigd door de producent.

Een van de voortrekkers in deze shift richting sustainable fashion is het outdoormerk Patagonia, dat een kleinere, kwalitatieve collectie aanbiedt met kledingstukken die een lange levensduur hebben. Technologische innovatie draagt bij aan die ontwikkeling. Zo worden innovatieve stoffen ontwikkeld die minder snel vuil worden of die een betere pasvorm mogelijk maken.

Maar ook grote spelers zoals C&A, H&M en Tommy Hilfiger zetten almaar meer in op duurzame mode:

  • C&A: dit concern is één van de grootste inkopers van biokatoen ter wereld. Het deelt zijn kennis actief met sectorgenoten, bijvoorbeeld rond de duurzame productie van betaalbare jeans.
  • Tommy Hilfiger: dit merk (onderdeel van het beursgenoteerde PVH) probeert de milieu-impact te verminderen door in 2020 alleen nog duurzaam of gerecycleerd katoen te gebruiken.
  • H&M: deze Zweedse modeketen wil in 2030 alleen nog een collectie van duurzame en gerecyclede materialen aanbieden.

Investeren in sustainable fashion

De kledingsector staat voor de uitdaging om – onder andere door technologie en schaalgrootte – betaalbare en duurzame producten aan te bieden. Die ontwikkelingen zijn ook voor beleggers interessant. Op lange termijn laten duurzame, innovatieve bedrijven namelijk betere resultaten zien.

ABN AMRO behoort sinds 2018 tot de top 10% van meest duurzame banken ter wereld. We specialiseren ons al jaren in duurzame beleggingen en hebben ondertussen een bijzondere expertise op dit vlak opgebouwd. We gaan onder andere met bedrijven in de kledingsector in gesprek over hun verantwoordelijkheden en duurzame mogelijkheden. Bij het beleggen in de sector worden ook milieu-aspecten en arbeidsvoorwaarden van de ondernemingen meegewogen. Op die manier willen we samen met onze klanten bijdragen aan de verduurzaming in de kledingindustrie.

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het vlak van duurzaam ondernemen, beleggen en innoveren? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief.

De coronacrisis heeft een grote impact op de mode-industrie. Sustainable fashion is actueler dan ooit. Doet u er goed aan om nu te investeren in duurzame mode? Lees meer!

Lia van der Lingen
Lia van der Lingen
Online Manager
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.