5 min

Rudy De Waele

We moeten technologie op een meer holistische manier gaan bekijken.
Rudy De Waele
Rudy De Waele

In deze rubriek wenst ABN AMRO het woord te geven aan onze partners en invloedrijke personen & bedrijven. Deze keer spraken we met Rudy De Waele, futurist, innovation specialist, keynote speaker, content curator en auteur. Eind november zal Rudy spreken op onze Sustainability Soirée, een avond die volledig in het teken van duurzaamheid zal staan. Waar zal hij het over hebben? Over technologie. En over duurzaamheid. En over de cruciale link tussen de twee.

Op woensdag 14 november kon Rudy een gaatje vinden in zijn overvolle agenda om vanuit een koffiebar in Istanbul even met ons te praten over zijn visie. Hij heeft het over de impact van nieuwe technologieën, niet enkel op het bedrijfsleven maar ook op de maatschappij en de wereld in zijn geheel.

Rudy, wereldwijd ben je een gerenommeerd spreker over alles wat betreft de technologie en de toekomst. Hoe ben je in dit beroep terecht gekomen?

In 1995 ben ik begonnen als internetpionier in België. Ik hield me toen voornamelijk bezig met nieuwe technologische innovaties, maar ook met de link tussen technologie en kunst en cultuur Tijdens een volgende fase van mijn carrière heb ik me gericht op alles wat te maken had met smartphones en het mobiel gebruik van het internet. Ik werkte onder andere samen met een mobiel- en internetbedrijf in Finland en startte na de dotcom bubble een bedrijf in Spanje, waar ik me specifiek bezig hield met mobiele marketing voor radio en tv.

In 2004 werd je bekend als blogger.

Klopt, als mobiele blogger schreef ik over alles wat te maken had met mobiele informatie en smartphones. Mijn blog werd wereldwijd opgepikt, ik was één van de stichters van de Mobile 2.0. meme en was betrokken bij vele evenementen rond Mobile 2.0 en Mobile Monday. In 2010 was de mobiele technologie overal doorgebroken, en was ik op zoek naar the next big thing. Ik volgde een opleiding aan in Silicon Valley over exponential technology, de technologieën die het grote publiek nu stilaan begint te kennen: Artificial Intelligence, Neuroscience, nanotechnologie, quantumtechnologie, etc. In die periode was iedereen echter nog bezig met mobiel en internet. Het duurde dus enkele jaren voor de exponentiele technologieën doorbraken naar een grotere markt. Het is pas na het schrijven van mijn boek in 2014 dat ik ook gevraagd werd om als spreker op te treden.

Kan je wat meer vertellen over het boek?

De titel van het boek is Shift 2020, how technology will impact our future. In dit boek liet ik mijn toenmalige ‘goeroes’ uit de technologiesector aan het woord over de rol van technologie in de toekomst. Hieruit is mijn beroep als futuroloog gegroeid en sindsdien word ik wereldwijd gevraagd om voor grote bedrijven te spreken over hoe exponentiele technologieën de zakenwereld, de maatschappij tot zelfs de gehele mensheid zullen beïnvloeden. Je moet technologie namelijk op een holistische manier gaan bekijken. Hoe kan je het gebruiken om goed te doen, en niet enkel om winst te creëren. Hoe kan technologie ervoor zorgen dat wij als mensheid erop vooruit gaan? Interessante vraagstukken waar ik me over buig.

Wat zullen volgens jou de grootste uitdagingen worden voor de bedrijfswereld?

De grootste uitdaging voor bedrijven en organisaties zal zijn om te begrijpen welke nieuwe technologieën er zijn, en op welke baanbrekende en grensverleggende manier zijn hun sector kunnen transformeren. Daarnaast spreekt iedereen steeds van de digital transformation, maar wordt de persoonlijke transformatie wel eens uit het oog verloren. Natuurlijk is er een digitale transformatie aan de gang. Maar de persoonlijke transformatie, een verandering in onze manier van denken, zal de grootste uitdaging zijn voor het komende decennium. Alles wat we nu doen, wat we geleerd hebben, komt voort uit het industriële systeem. Maar dat systeem is aan het veranderen door de mogelijkheden van technologie: we hebben nieuwe businessmodellen, we communiceren op een andere manier met elkaar, we hebben meer vrijheid om te kiezen hoe en waar we werken,…

Wat bedoel je precies met een verandering in onze manier van denken?

Voor de meeste mensen is het gebruik van technologie een middel om bedrijfscijfers te verhogen, om winst te creëren. Maar deze manier van denken is nefast. Het systemisch denken, dat momenteel onze maatschappij bepaalt, heeft namelijk grote impact op onze aarde, op onze leefwereld. We merken dat de rijken steeds rijker worden, de armen steeds armer. Om deze beweging om te draaien, om de kloof te kunnen dichten in de plaats van deze groter te laten worden, moeten we meer bewust gaan nadenken. We moeten terug ‘virgin’ gaan denken, vanuit een maagdelijk standpunt, vanuit het niets. Maar dat is niet eenvoudig, omdat we eerst de huidige manier van denken, die we aangeleerd hebben gekregen, moeten afschudden. Als bedrijf moet je gaan nadenken over de implicaties van je product of service, niet enkel op niveau van je gebruiker, maar ook op niveau van het klimaat en het ecosysteem. Onze nieuwe technologieën maken dit mogelijk, op voorwaarde dat we deze technologieën wel op de correcte manier gaan gebruiken.

Bedoel je dat we de huidige technologieën niet op een goede manier gebruiken?

Op dit moment zitten we vast in een verslavingscultuur. We hebben een gemeenschap gecreëerd van mensen die verslaafd zijn aan technologie en aan informatie die ze via hun mobiele telefoon binnenkrijgen. Dus alles wat ons mens maakt, ons bewustzijn, wordt eigenlijk steeds meer naar de achtergrond geduwd. Het spreekt voor zich dat we dit moeten tegengaan. Met mijn bedrijf Human Works Design probeer ik, samen met mijn partner, Canay Atalay, om bewustzijn en technologie terug aan elkaar te linken. We werken aan consciouss leadership en spreken over conscious business models.

Op welke manier pakken jullie dit probleem aan?

De oplossing ligt mijns inziens bij kinderen. Zij zijn de behoeders van alles wat goed is in de mens, de behoeders van ons bewustzijn. Ze zijn niet verslaafd, ze weten perfect wat goed is en wat niet goed is, ze bezitten alle goede menselijke capaciteiten: ze zijn empathisch, creatief, explorerend en ze weten hoe ze blij en gelukkig kunnen zijn. Veel volwassenen zijn vergeten wat het is om kind te zijn, en om als kind na te denken. En ze vinden constant nieuwe dingen uit. Men vraagt me vaak hoe de wereld eruit zal zien binnen 10 jaar. Mijn antwoord? Vraag het aan een kind. Kinderen weten ontzettend veel. Zo begrijpen ze bijvooreeld heel goed dat robots in de toekomst zullen instaan voor het saaie werk, de taken die mensen niet willen doen.

In lijn met deze filosofie richtte je Children First World op.

Inderdaad. Children First World laat ouders samenwerken met hun kinderen, en brengt ook bedrijven door middel van workshops met kinderen in contact. We zijn het eerste bedrijf dat deze aanpak hanteert. We vragen aan de kinderen hoe zíj de toekomst zien. Wat blijkt? Kinderen willen een nieuwe maatschappij creëren vol creativiteit, waarin de dingen op een andere manier worden aangepakt. En dat is exact wat we nodig hebben. Het huidige systeem is namelijk alleen maar deprimerend voor het klimaat en voor de mensheid.

Denk je ook echt dat ons huidige systeem nog om te keren valt?

Absoluut. Alle systemen worden gecreëerd vanuit het niets en zijn onderhevig aan veranderingen. Je mag niet vergeten dat het internet en technologie nog maar 20 à 25 jaar bestaan. Daarnaast is er ook een steeds grotere bewustwording over hoe we omgaan met technologie. Een goed voorbeeld hiervan is de nieuwe regulering omtrent het gebruik van onze persoonlijke data door bedrijven en overheden. Bedrijven zien steeds meer de noodzaak in van gegevensbescherming en privacy. Grote spelers zoals Apple zetten hier bijvoorbeeld sterk op in. Maar wat we niet mogen vergeten is het belang van onze persoonlijke transformatie, door onze manier van denken aan te passen en hier ook naar te handelen.

Je brengt een positieve boodschap, hoewel klimaatverandering vaak op een negatieve manier benaderd wordt, vaak aan de hand van doemscenario’s.

Dat klopt. Ik denk dat we de huidige trend zeker nog kunnen omkeren. Maar we moeten het ook echt doén, en niet enkel erover praten. Net zoals bij kinderen wordt gedrag pas aangeleerd en overgenomen als ze een goed voorbeeld hebben. Naar deze analogie moeten we allemaal ons eigen gebruik gaan evalueren en veranderen. Dan zal de volgende generatie deze manier van handelen overnemen. Het is van levensbelang dat we onze convenience culture, waarin alles makkelijk moet zijn, kritisch gaan bekijken. Het gebruik van plastic, bijvoorbeeld, is op dit moment de norm. Je moet echt al naar specifieke winkels gaan om producten te kopen zonder plastic verpakking.

Toch krijgt het gebruik van plastic tegenwoordig veel media aandacht.

Er is inderdaad een hele nieuwe generatie van mensen die de zaken helemaal anders zien. En het anders willen aanpakken dan de laatste tien jaar. Voornamelijk jongeren zijn zich meer en meer bewust van hun eigen gebruik, en zijn bereid hun gedrag aan te passen. Zo zit het vegetarisme bijvoorbeeld in de lift. En dit niet enkel om de dieren te sparen, maar ook omdat vleesconsumptie een enorme impact heeft op onze ecologische voetafdruk. Om één kilo vlees te produceren, heb je maar liefst 15.000 liter water nodig. Water, dat ook de volgende decennia, steeds schaarser wordt. Ik ben erg blij te zien dat deze nieuwe vorm van bewustwording zich steeds meer verspreidt. Een trend die zich de volgende 2-3 jaar enkel nog zal voortzetten. Mijn conclusie? Iedereen moet beginnen met zichzelf. En als ik met mijn keynotes mensen kan aanzetten om na te denken over hun eigen gebruik, en op die manier het verschil kan maken, is wat mij betreft mijn missie geslaagd.

Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.