ABN AMRO in de Media 18 september 2017

Q&A met Solange Rouschop, Country Executive ABN AMRO België

Per 1 september nam Solange Rouschop officieel de fakkel over van voormalig ABN AMRO België CEO Victor van der Kwast. Solange heeft een sterke affiniteit met ABN AMRO België zowel op professioneel als op privévlak; in een recent verleden werkte ze internationaal voor ABN AMRO Private Banking en ze woont reeds meerdere jaren in België met haar gezin. De twee eerste weken op haar nieuwe post zitten erop, hoog tijd dus voor een Q&A.

Kan u ons wat meer vertellen over uw achtergrond binnen ABN AMRO?

“ABN AMRO en ik gaan ver terug. Ik werk immers al meer dan twintig jaar voor de bank. Doorheen die jaren heb ik een brede ervaring opgebouwd binnen de domeinen asset management en private banking.. Mijn recente expertise ligt in duurzaam beleggen. Echter, ik heb ervaring met al wat met beleggingsfondsen te maken heeft; van geldmarktfondsen, structuren, hedge funds tot private equity, en alles daartussen. Daarnaast heb ik brede internationale business ervaring opgedaan, zowel binnen als buiten Europa.”

Welke internationale ervaringen neemt u mee in uw huidige functie?

“Het voornaamste wat ik geleerd heb is dat ongeacht de cultuurverschillen, het in de eerste plaats om mensen gaat. Of je nu in Japan, Singapore, China, Frankrijk of Duistland werkt, als je niet voldoende investeert in een solide vertrouwensband kom je nergens. En dat geldt zowel op als naast de werkvloer, tussen medewerkers, partners en klanten. Uiteindelijk draait het dagdagelijkse van de business om mensen. Investeer dus in de persoon met wie je zaken doet. Probeer te begrijpen wie hij of zij is, waar hij of zij voor staat en wat voor hem of haar belangrijk is. Dat geldt in elke cultuur en is dus zeker ook van toepassing in België. Daarnaast heb ik ook geleerd om nooit iets voor kennisgeving aan te nemen. Je moet juist proberen om dieper te graven zodat je daadwerkelijk de essentie begrijpt, want vaak zitten de zaken net iets anders in elkaar dan het op het eerste gezicht lijkt.”

Hoe voelt het voor u om terug in België aan de slag te gaan?

“Om eerlijk te zijn voelt het als thuiskomen. Na mijn eerste opdracht voor ABN AMRO België enkele jaren geleden, ben ik hier met mijn gezin blijven wonen. Mijn kinderen gaan hier ook naar school. Mijn roots mogen dan wel in Nederland liggen en mijn professionele pad zeer internationaal gekleurd, mijn thuis ligt in België. Ik vind het dan ook erg fijn om ABN AMRO hier verder uit te bouwen.”

Wat is het doel dat u voor ABN AMRO België voor ogen heeft?

“ABN AMRO België uitbouwen tot een moderne en solide bank die goed geïntegreerd is binnen de ABN AMRO Group. Met een moderne bank bedoel ik een bank die haar mannetje kan staan in het digitale tijdperk. Er zijn reeds grote stappen gezet in die richting en daar moeten we op voortbouwen. Maar een moderne bank heeft ook oog voor zijn omgeving en de maatschappij waarin ze opereert. Duurzaamheid zal dus nog een belangrijker thema worden. Ook onderwerpen als transparantie zijn voor mij van groot belang. Verder wil ik de dienstverlening van de huidige business lines uitbreiden zodat ABN AMRO België nog beter aan de noden van zowel onze Belgische private als corporate klanten kan beantwoorden.”

Wat zijn volgens jou de belangrijkste eigenschappen van een goede CEO?

“Een goede CEO moet naar mijn mening vooral goed kunnen luisteren en beslissingen durven nemen. Je moet een duidelijke visie ontwikkelen. Je moet je klanten en je medewerkers kunnen enthousiasmeren, zodat je de visie die je voor het bedrijf voor ogen hebt aan eenieder kan overdragen. Daarnaast moet een CEO maatschappelijk bewust zijn en zich de vraag stellen welke rol je bedrijf wil aannemen binnen de maatschappij. Voor mij is het duurzame aspect enorm belangrijk. Dat zou ik dan ook vertaald willen zien in de bedrijfsvoering en binnen ons aanbod.”

Wat zijn de voornaamste uitdagingen voor de bankensector de komende 10 jaar?

“Wat je vandaag heel erg in het bankenlandschap ziet, is dat er sterk wordt gedigitaliseerd en geïnnoveerd. Concurrentie komt niet alleen van andere banken maar ook van nieuwe partijen zoals de fintechs. De regelgeving wordt alsmaar strenger. Op macro-economisch vlak zien we beperkte economische groei. En dan zijn er natuurlijk nog de geopolitieke aspecten die meespelen. Dat maakt dat we als bank erg gefocust moeten zijn en heel goed onze prioriteiten moeten kennen. Daarnaast is het van belang om niet bang te zijn om nieuwe dingen te proberen. Innoveren is per definitie iets nieuws doen, uit je comfort zone stappen, durven. Specifiek voor ABN AMRO België zullen we de komende jaren sterk inzetten op de nodige schaalgrootte om de investeringen die deze ontwikkelingen vergen te kunnen verantwoorden.”

Het One Private Bank verhaal, hoe vertaalt zich dat in de praktijk volgens u?

 “Voor mij persoonlijk betekent dit dat we vooral dienen samen te werken om een Europese topspeler te zijn en vooral ook te blijven. Een gedegen bank die zowel haar private als corporate klanten op een moderne manier over de grenzen heen een consistente service kan bieden. Een bank die in Europa dicht bij haar klanten staat. Onze persoonlijke aanpak zal dus zeker niet veranderen.”

Auteur

Magali Wesling

Copywriter