2 min

Maak kennis met Joost Pieters, CCO ABN AMRO Private Banking België

‘Banking for better, for generations to come’. Dat is onze propositie. Hoe vertaalt zich dit naar de commerciële activiteiten van de bank? Joost Pieters, Chief Commercial Officer (CCO) van ABN AMRO Private Banking België, licht dit toe.
Maak kennis met Joost Pieters, CCO ABN AMRO Private Banking België
Maak kennis met Joost Pieters, CCO ABN AMRO Private Banking België

‘Banking for better, for generations to come’. Dat is onze propositie. ABN AMRO wil als private bank in België dé leider zijn in duurzaamheid. Duurzaamheid gaat voor ons over mensen. Over investeren in bedrijven die hun verantwoordelijkheid opnemen, die hun impact op de klimaatverandering beperken en die oog hebben voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo maken we samen met onze cliënten het verschil.

Natuurlijk geldt dat ook voor ons zelf als organisatie. Daarom hebben we duurzaamheid opgenomen in onze strategie. Alles wat we doen, elke beslissing die we nemen, wordt mee bepaald door onze duurzaamheidscriteria.

Hoe vertaalt zich dit naar de commerciële activiteiten van de bank? Joost Pieters, Chief Commercial Officer (CCO) van ABN AMRO Private Banking België, licht dit toe.

Joost, u bent sinds 1 maart 2019 CCO van ABN AMRO Private Banking België. Wat is uw ervaring tot nu toe?

Ik ben een zeer gelukkig man. ABN AMRO Private Banking België ademt ‘cliënt’. De drive en het enthousiasme die ik hier dag na dag ervaar, sterken mij in mijn overtuiging dat wij er zijn voor onze cliënten. Banking for better, for generations to come. Dat maak ik hier elke dag mee en dit komt volledig overeen met mijn persoonlijke denkwijze. Zowel klantgericht als ten opzichte van onze medewerkers. Het zijn tenslotte onze mensen die de bank maken. En voor mij zijn ze allemaal even belangrijk. We werken allemaal aan hetzelfde doel, alleen de rol die we vervullen verschilt.

Hoe kijkt u naar private banking?

Bankieren is de laatste jaren sterk geëvolueerd. Misschien is dat het enige positieve dat we aan de kredietcrisis overgehouden hebben. We zijn ons enorm bewust van de rol die we als bank moeten vervullen, zowel inhoudelijk als maatschappelijk. Het moet anders en het kan anders. We staan, zeker bij ABN AMRO, dichter bij onze cliënten. Met onze expertise leveren we hen een toegevoegde waarde, op een duurzame manier.

Wat bedoelt u met toegevoegde waarde voor cliënten op een duurzame manier?

Wij willen met onze cliënten op een inhoudelijke manier communiceren over de reële dingen in het leven. Gesprekken voeren die breder gaan dan financiële criteria en beleggingen. Onze cliënten zijn zich bewust van de wereld waarin we leven. Waar liggen zij van wakker? Daarover willen met hen van gedachten wisselen. We zoeken de interactie met onze cliënten zodat we van elkaar kunnen leren. Noem het gerust ‘ontbankieren’. Het is een nieuwe, hedendaagse en frisse manier van bankieren. We zijn 2019, het mag een beetje swingen. Met behoud van de vijfsterrenbenadering die onze cliënten van ons verwachten: discretie, correcte houding, punctuele manier van werken. Dat spreekt voor zich.

‘We zijn 2019, het mag een beetje swingen’

Duurzaam beleggingsadvies – pionier op de Belgische markt.

Ook willen we in debat gaan over duurzame thema’s. ABN AMRO biedt, als pionier op de Belgische markt, haar cliënten duurzaam beleggingsadvies aan. Zo ontstaat er een levendige interactie tussen onze cliënten en onze adviseurs. Want waarom kiezen wij wel beleggingen in het ene bedrijf, en sluiten we het andere uit? Onze cliënten willen dat weten, zij verdiepen zich daarin en hechten veel waarde aan die duurzaamheid.

Next generation en familiale ondernemingen

Zeker de jongere generatie, de ‘next generation’, heeft eigen overtuigingen en weet heel goed wat ze wil. Die ideeën willen ze bij ons aftoetsen.

Ook familiale ondernemers hebben vragen. Over het patrimonium van hun onderneming maar ook van dat als familiale aandeelhouder. Want ook hier staat vaak een volgende generatie klaar die vanuit een andere invalshoek naar de wereld en het ondernemerschap kijkt.

Aan tafel met ondernemers van verschillende generaties

Met die ondernemers van de verschillende generaties willen we open gesprekken aangaan. Wat verwachten jullie van ons? Wat hebben jullie nodig? Maar evengoed onze ideeën voorleggen en nagaan of daar een draagvlak voor is. Komen die voorstellen tegemoet aan hun wensen? We staan open voor hun suggesties en willen met hen een engagement aangaan. We willen luisteren naar onze klanten voor we iets op de markt brengen. Dat vergt een investering maar ook betrokkenheid van beide kanten. Het is een ideale kruisbestuiving die ons scherp houdt.

Andere banken bieden ook duurzame beleggingsproducten aan. Waar maakt ABN AMRO het verschil?

Het is zeker zo dat andere banken duurzame beleggingen aanbieden. Maar het grote verschil is, dat wij als organisatie zelf duurzaamheid nastreven. Het zit in ons DNA en in dat van onze medewerkers. Het bewijs hiervan is dat vanaf 22 maart 2019 ABN AMRO opnieuw is opgenomen in de Ethibel Sustainability Index (ESI) Excellence Europe. Forum Ethibel is een Belgische non-profitorganisatie met die financiële producten en diensten screent op het gebied van ethiek en duurzaamheid.

Wat is uw ambitie, waar wilt u met ABN AMRO naar toe?

Mijn persoonlijke ambitie is dezelfde als die van de bank. ABN AMRO Private Banking België wil dé leider zijn in duurzaamheid. We willen er zijn voor onze cliënten en uitblinken in het advies dat wij hen geven. Altijd met duurzaamheid in het achterhoofd. We zijn ervan overtuigd dat we zo samen het verschil kunnen maken. En dat onze cliënten, hun kinderen en kleinkinderen daar alleen maar beter van worden.

‘ABN AMRO Private Banking België wil dé leider zijn in duurzaamheid. We willen uitblinken in het advies dat wij onze cliënten geven’

Joost Pieters in het kort

Joost Pieters begint zijn carrière in de financiële sector in 2001. Start in 2010 binnen Société Générale Private Banking de institutional desk op en groeit door tot commercieel directeur. Sinds de overname van Société Générale Private Banking door ABN AMRO op 1 maart 2019 bekleedt hij de functie van CCO in de samengevoegde organisatie. Joost Pieters is gehuwd, houdt van reizen, gastronomie en politiek.

Joost Pieters
Joost Pieters
Chief Commercial Officer ABN AMRO Private Banking
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.