4 min

Investment banker wordt duurzame ondernemer

Jan De Roeck, in een vorig leven investment banker bij ABN AMRO, nam in 2012 het roer over als CEO van het familiebedrijf Vascobelo dat zijn broer Marc meer dan 20 jaar geleden opstartte. Een nieuwe wind, een nieuwe richting. Koffie is geen drankje maar een verfijnd product om mensen en vrienden welkom te heten en samen te brengen. Daar willen we graag meer over weten. We spreken af met Jan en luisteren naar zijn verhaal.

Samengevat

  • Koffieland België: meeste koffiebranderijen per inwoner
  • We willen niet de grootste zijn, maar wel de beste
  • Duurzaam ondernemen is meedoen met de maatschappij
Investment banker wordt duurzame ondernemer
Investment banker wordt duurzame ondernemer

Antwerpen grootste koffiehaven ter wereld

Weinig mensen weten dat maar Antwerpen is de grootste koffiehaven ter wereld. De koffievoorraad die hier ligt, is vijf keer zo groot als alle Italiaanse koffievoorraden samen. België is een echt koffieland. We hebben de meeste koffiebranderijen per hoofd van de bevolking, concreet zijn het er rond de 300. We vinden ons klimaat misschien niet altijd het meest ideale, maar het is wel uitstekend geschikt om koffiebonen te bewaren; niet te warm en niet te koud, niet te droog en niet te vochtig. Natuurlijk zitten onze historische relaties met Afrika daar voor een groot deel tussen; koffie wordt verbouwd in landen rond de evenaar. En, niet te vergeten, de mogelijkheden van de Antwerpse haven.

Opgegroeid met goede koffie

Een vriend van mijn vader had een kleine huisbranderij. Hij brandde koffie ‘for friends and family’. Wij hadden het geluk daar bij te horen. De interesse voor koffie in ons gezin is daardoor altijd meer dan gemiddeld geweest. Ik denk niet dat mijn moeder ooit koffie in de supermarkt heeft gekocht. En van jongs af aan, heb ik dus uitsluitend koffie van hoge kwaliteit gedronken. Pure verwennerij, zo besefte ik later.

Van de financiële wereld naar lokaal ondernemerschap

Na acht jaar ABN AMRO, was ik ruim vijf jaar CEO en EVP van Markit in London (nu IHS Markit), een bedrijf dat data- en technologische diensten aanbiedt in de financiële wereld. Het waren mooie tijden. Maar ik was bijna altijd onderweg, deed 220 vluchten per jaar en zag mijn gezin nauwelijks. Net op dat moment, in 2012, stond mijn broer wat stil met Vascobelo. De beslissing om terug naar Antwerpen te komen en samen Vascobelo een nieuwe boost te geven, was snel genomen.

Vascobelo: focus op Belgische Kwaliteit

Samen hebben we veel tijd en energie gestoken in het bepalen van onze missie en visie. Wie zijn we? Wat willen we? Het DNA van Vascobelo staat voor Belgische Kwaliteit met een grote K. We willen dat Belgische koffie een even groot begrip wordt als bier en chocolade. Dat kan door continue open te staan voor verbetering en evolutie, met behoud van authenticiteit. In alles wat we doen, willen we de beste zijn. Olympisch goud. Voor onze koffie, voor onze brasseries, voor onze gastvrijheid. We willen trots kunnen zijn op wat we doen. Ondertussen staan we op plaats 1 en 2 in de top 10 van de beste koffies ter wereld, hebben we 25 V-bars (Vascobelo-bars) in Nederland, waarvan 10 in Amsterdam, zijn we te vinden in Barcelona en kijken we richting VS.

Vascobelo

Sustainability & fair trade

We zijn zeer ambitieus. Vascobelo is een Belgisch gebaseerd bedrijf dat internationaal gekend is. Toch willen we niet de grootste zijn, maar wel de mooiste en de beste in ons vakgebied. Duurzaamheid maakt daar onherroepelijk deel vanuit. Goede kwaliteit vraagt tijd. Onze koffieboeren plukken hun bonen als ze rijp zijn, dat is niet voor alle bonen op hetzelfde moment. Daarom bezoeken zij om de twintig dagen de plantage en plukken ze de rijpe bessen. Dat vergt extra inspanningen maar komt de kwaliteit van de koffie uiteraard ten goede. Natuurlijk betalen we onze boeren een eerlijke prijs, en dat doen we met veel plezier.

Iedereen eigenaar

Duurzaamheid zit in de manier waarop je je bedrijf leidt: in hoe je omgaat met partnerships, in langetermijnrelaties met leveranciers, in win-win situaties voor je aandeelhouders, … Maar ook in hoe je omgaat met je medewerkers. Vanaf dat zij een jaar in dienst zijn, zijn alle Vascobelo-medewerkers mede-eigenaar. Ik ben ervan overtuigd dat dit een grote invloed heeft op ons succes. Iedereen is gemotiveerd en betrokken, er is weinig verloop. We bouwen samen iets op en plukken er samen de vruchten van.

Duurzaam leven is meedoen aan de maatschappij

Vascobelo steunt verschillende goede doelen. Dat doen we omdat we dat graag doen. We leiden vluchtelingen en mensen met een beperking op tot barista (degene die de espresso en andere koffiespecialiteiten bereidt) en we organiseren jaarlijks een diner voor Koca (school voor doven en slechthorenden.) Zo leveren we een positieve bijdrage aan de maatschappij. Persoonlijk haal ik daar veel voldoening uit. We hebben trouwens gemerkt dat die inzet onze business ten goede komt. Klanten vinden het geweldig dat we iets doen voor de samenleving. Sterker nog, dát we dit doen, is voor hen een extra reden om bij ons te kopen.

Tips voor jonge ondernemers

Tot slot vroegen we Jan naar zijn persoonlijke tips voor jonge ondernemers en start-ups. Dit is zijn advies:

  1. Werk samen, dat is je grootste kracht;
  2. Breng een team bijeen, heb respect voor elkaar en verdeel de koek eerlijk;
  3. Bepaal samen je doelstellingen en leg je ziel op tafel.

Meer weten over Vascobelo? Ga naar Vascobelo.be. U vindt er ook de adressen van de brasseries en de webshop.

Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.