3 min

Helaas gaan cybercriminaliteit en het coronavirus hand in hand

Het coronavirus zorgt voor vragen bij iedereen. In de hoop antwoorden te vinden, gaat iedereen massaal op zoek naar informatie. We zien echter dat cybercriminelen het coronavirus en de angst voor besmetting gebruiken om toegang te krijgen tot uw persoonlijke, financiële of zakelijke gegevens.

Samengevat

  • Wees alert voor corona-phishingberichten
  • Phishing gebeurt via e-mail, maar ook via sms, WhatsApp, iMessage, WeChat...
  • Klik niet te snel op een link of bijlage
  • Deel nooit zomaar persoonlijke gegevens
Helaas gaan cybercriminaliteit en het coronavirus hand in hand
Helaas gaan cybercriminaliteit en het coronavirus hand in hand

Phishing herkennen wordt steeds minder eenvoudig. Er zijn recente voorbeelden bekend met logo’s van overheden, gezondheidsorganisaties, luchtvaartmaatschappijen, rederijen en banken. In een tijd waarin we vooral op zoek gaan naar informatie van betrouwbare partners, is het dus extra belangrijk om waakzaam te blijven en niet alleen te vertrouwen op het eerste uitzicht van een bericht. Blijf waakzaam als u een e-mail ontvangt met bijlagen of als u gevraagd wordt door te klikken op een link.

Wees alert voor ‘corona-phishing’

Phishing-aanvallen gebeuren niet alleen via e-mail. Ook sms, iMessage, WhatsApp en WeChat worden steeds vaker gebruikt. Nu we vooral digitaal met elkaar praten, grijpen cybercriminelen hun kans. We reageren immers sneller wanneer we via deze kanalen worden aangesproken. Cybercriminelen spelen in op actualiteit, ze verspreiden phishing-websites met valse berichtgeving over het coronavirus. Wanneer u op zo’n link klikt, kunnen ze makkelijk data verkrijgen via uw computer. Zij zullen proberen in te spelen op uw gevoel. In tijden van corona gaat het dan vaak over de angst op besmetting of een negatief effect op uw beheerd vermogen, zoals een koersval op de aandelenbeurs.

Enkele voorbeelden

Cybersecuritybedrijven waarschuwen wereldwijd al jarenlang voor berichten met links en bijlagen. Met het coronavirus krijgen de berichten echter een andere insteek wat ervoor kan zorgen dat u sneller verleid bent om toe te happen. Enkele voorbeelden:

  • U ontvangt een bericht van een overheidsinstantie die vermoedt dat u mogelijk in aanraking bent geweest met besmette personen. U wordt gevraagd zich te melden en kunt een afspraak maken door te klikken op de link;
  • Er volgt een aankondiging van nieuwe maatregelen die u en uw collega’s direct aanbelangen. Er wordt gevraagd om op een link te klikken om te bevestigen dat u de maatregel hebt gelezen en begrijpt;
  • Aanbiedingen voor een vaccin, mondkapjes of bacteriedodende zeep;
  • Updates over het coronavirus (bijvoorbeeld in een zip bestand);
  • Een sms met een bericht over een uitbraak van het coronavirus in uw regio.

Waarschuwing: omruilen kredietkaart

Een veelvoorkomende e-mail is deze waarbij er gevraagd wordt uw kredietkaart op te sturen. Ook deze werd aangepast aan de coronacrisis. De e-mail meldt dat uw kredietkaart besmettelijk zou zijn door de bacteriën die achterblijven op de magneetstrip. U moet de kredietkaart opsturen waarna u een nieuw, vervangend exemplaar krijgt. Wees op uw hoede en ga hier niet op in! De bank zal haar cliënten nooit vragen om een kredietkaart op te sturen.

Wees voorzichtig en alert

Uiteraard wilt u graag op de hoogte blijven van de laatste informatie over het coronavirus. Blijf echter alert en klik nooit te snel op een link of een bijlage.

Belangrijke signalen die duiden op phishing:

  • Een link naar een website die niet overeenkomt met de website van de organisatie die men beweert te zijn. Tip: beweeg met je muis over de link in de e-mail. Linksonder verschijnt de echte link. Komt deze overeen met wat u van deze organisatie kent?
  • Let op grammaticale fouten, slecht lopende zinnen of taalgebruik dat niet overeen komt met de vertrouwde aanpak van de organisatie;
  • Phishing speelt vaak in op uw gevoel of op een urgentie, u moet snel reageren;
  • Wees waakzaam voor elke vraag naar persoonlijke gegevens.

Klik bij twijfel niet op de link en open geen bijlagen. Als u wordt benaderd door een persoon of organisatie en u twijfelt of het echt is, controleer dan de authenticiteit van de afzender voordat u reageert.

Wat te doen met een phishing-mail of -sms?

  • Klik niet op links of bijlagen in de mail of sms;
  • Beantwoord de mail of sms niet;
  • Verwijder de valse e-mail of sms.

Hebt u toch geklikt op een phishing-mail?

  • Verander onmiddellijk zelf uw paswoord;
  • Verwittig het contact van wie u de phishing-mail ontving om hen te laten weten dat hun account gehackt werd;
  • Verwittig ook uw eigen contacten dat ze phishing-mails vanuit uw account kunnen ontvangen.

Bij ABN AMRO doen we er alles aan zodat u zonder zorgen kunt bankieren. Veiligheid dragen wij hoog in het vaandel. Ontvangt u een verdacht bericht uit naam van ABN AMRO? Laat het ons weten en bezorg ons het bericht via phishing@nl.abnamro.com.

Lia van der Lingen
Lia van der Lingen
Online Manager
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.