Partnerships & Events 21 januari 2019

Goede voornemens voor 2019?

Het nieuwe jaar is net begonnen. Dat betekent voor veel mensen: goede voornemens. Gezonder eten en meer bewegen horen jaar in, jaar uit bij de populairste intenties in januari.

Dat is bij ABN AMRO niet anders. En omdat het welzijn en de gezondheid van onze medewerkers ons nauw aan het hart ligt, organiseren we elk jaar lezingen en workshops voor onze medewerkers om een gezonde levensstijl te stimuleren.

In 2018 liep onder andere het programma ‘Start to move’ dat als doel heeft je algemene fitheid te verbeteren. Onze coach was niemand minder dan Sabine Appelmans. De gewezen WTA tennisspeelster nam drie keer deel aan de Olympische Spelen, werd twee keer verkozen tot Belgische Sportvrouw van het Jaar en coachte vijf jaar lang het Belgische FedCup team.

Sabine, wat hield Start to move bij ABN AMRO in?

Start to move is een sportief programma met als uitgangspunt je algemene fitheid verbeteren op acht weken tijd. Concreet werken we op drie pijlers:

  1. conditie
  2. kracht
  3. lenigheid

Start to move zet je aan om meer te bewegen, geeft inzicht in welke sport of beweging je graag doet en leert je om jezelf tijd te gunnen. Tijd om even weg te zijn van je werk en enkel en alleen met jezelf en je lichaam bezig te zijn.


Hoe verliepen die acht weken?

De eerste week namen we van alle deelnemers een fitheidstest af en werd met iedereen persoonlijk besproken waar hij of zij op wilde werken. Er waren rond de vijftig deelnemers en natuurlijk zitten daar fanatieke en minder fanatieke sporters tussen. Het leuke is dat Start to move iedereen iets te bieden heeft. Het is een vaste reeks van oefeningen die je kan aanpassen in functie van je fitheidsniveau.

Voor beginnende sporters is het een goede manier om uit te zoeken welke bewegingen ze graag doen. En voor de ervaren sporters is het interessant om eens iets anders te doen dan wat ze gewend zijn. Die afwisseling is leuk en je beweegt andere spieren.

Motivatie is alles

Elke twee weken kwam ik langs om nieuwe oefeningen voor te doen, vragen te beantwoorden en de deelnemers te motiveren om vooral vol te houden. Een klein duwtje in de rug maakt voor veel mensen een wereld van verschil. Daarnaast konden ze op eender welk moment gebruik maken van een virtuele coach. En, niet te vergeten, de deelnemers motiveerden elkaar. Er werden groepjes gevormd en afgesproken om samen te sporten.

Wat waren de resultaten na acht weken inspanning?

Na die acht weken namen we opnieuw de fitheidstest af. Iedereen heeft een mooie sprong voorwaarts gezet. Sommigen zelfs veel meer dan ze zelf vooropgesteld of gehoopt hadden.

Ik ben blij dat er bedrijven zijn zoals ABN AMRO die investeren in de gezondheid van hun medewerkers. Je brengt tenslotte een groot deel van je dag door op je werk. Ik heb begrepen dat er collega’s zijn er een gewoonte van hebben gemaakt om tijdens de lunchpauze samen te sporten. Dat is ideaal. Niemand kan de hele dag gefocust blijven. Door de inspanning van de sport kan je je beter ontspannen, maak je je hoofd leeg zodat er opnieuw plaats is voor creativiteit en kan je je weer beter concentreren. En daar wordt iedereen beter van.

Welke tips kan je meegeven om goede voornemens vol te houden?

Bijna alles wat helpt om het vol te houden is goed. En de eenvoudigste tips zijn ook meteen de beste:

  1. Kies een sport of beweging die bij je past. Daar beleef je het meeste plezier aan.
  2. Stel voor jezelf een realistisch doel. Eens je dat bereikt hebt, kan je een volgend stellen. Zo zie je de progressie die je maakt en dat geeft voldoening.
  3. Sluit je aan bij een sportclub of spreek met vrienden een vast moment af om te sporten. Je zegt minder snel af als je weet dat anderen op je rekenen.

Veel succes!

Auteur

Magali Wesling

Content Manager