Uw Vermogen 14 mei 2019

Dossier Duurzaamheid (deel 1): Can you handle the truth?

Dit najaar lanceerde ABN AMRO Private Banking België een nieuwe campagne die de focus legt op duurzaamheid. In het kader van deze campagne gaan we in dit dossier op zoek naar inspirerende verhalen rond dit onderwerp.

Deze week laten we Tom Duhoux, bezieler van het ultra duurzame jeansmerk HNST Jeans, aan het woord. Hij brengt een verhaal over de duistere kant van de textielsector die we liever niet belichten, en over de confronterend voor de hand liggende oplossing voor dit maatschappelijk probleem.

Tom, hoe ben jij in de duurzaamheidswereld terechtgekomen?

“Een tiental jaren geleden begon de grote opmars van sustainability. Na mijn studies ben ik gestart bij Van Gansewinkel Groep, waar ik voor de eerste keer in aanraking kwam met materiaalkringlopen. Als Projectmanager Cradle to Cradle werd ik echt helemaal ondergedompeld in de wereld van de circulaire economie. In die periode begon het ‘duurzaamheidsdenken’ in het algemeen meer en meer aan populariteit te winnen, maar beperkte het zich tot initiatieven in de rand van de bedrijfsvoering. Er werden zonnepanelen geplaatst, duurzaamheidscharters getekend, elektrische auto’s aangeschaft, enz. In het beste geval zouden deze initiatieven op lange termijn wat geld kunnen besparen. Maar geen enkel bedrijf dacht eraan om duurzaamheid in het businessmodel te integreren.

Vervolgens richtte je je eigen bedrijf op.

In 2010 richtte ik, samen met twee vennoten, Studio Spark op, een consultancy bedrijf gespecialiseerd in het onderzoeken van hoe bedrijven duurzame producten of diensten kunnen ontwikkelen en deze ook in hun businessmodel kunnen integreren. We waren één van de eerste partijen in België die duurzaamheid op deze manier benaderde, en we hebben daar best veel succes mee gehad. We hebben mooie projecten mogen ontwikkelen voor zowel grote als kleine bedrijven. JBC was hier één van. De eerste keer dat ik met textielsector in aanraking kwam. Zij hebben er toen voor gekozen om als eerste Belgische retailer een cradle to cradle collectie op de markt te brengen, ‘Revive’ genaamd.

Waarom blijft het, gezien de vele nadelen van lineaire economie, volgens jou dan toch zo moeilijk om over te stappen naar het circulaire systeem?

“In de lineaire economie geldt: hoe meer kosten je kan besparen, hoe beter. Hierdoor is het productieproces ook vaak verspreid over verschillende tussenstappen. Iedereen zit op zijn stuk van de supply chain te werken, wordt onder druk gezet om zo goedkoop mogelijk te produceren, en heeft geen enkele affiniteit met de stappen die nadien volgen. Er is dus geen enkele betrokkenheid meer met het eindproduct. Het resultaat: mensen nemen hun verantwoordelijkheid niet meer. Bij een ecosysteem van onderlinge afhankelijkheid is dit wel zo. Dat is weer een reden waarom het circulair systeem op alle vlakken een veel stabieler systeem is om zaken te doen.

Benieuwd naar meer informatie over het circulaire jeansmerk HNST? Lees volgende week het vervolg in het tweede deel van ons Dossier Duurzaamheid.

Auteur

Muriel Troonen

Head of Marketing & Communications