5 min

Daan Rau

Er schuilt een kunstenaar in eenieder van ons
Daan Rau
Daan Rau

In deze rubriek wenst ABN AMRO het woord te geven aan onze partners en invloedrijke personen & bedrijven. Deze keer spraken we met Curator Daan Rau, verantwoordelijke voor het gedeelte klassieke kunsten op Belgium Art and Design (BAD). ABN AMRO heeft een lange geschiedenis in het kunstmecenaat en is dan ook trots om dit jaar partner te zijn geweest van de derde editie Belgium Art and Design. Tijd om kennis te maken met de man achter de kunstenaars.

Curator is geen alledaags beroep, hoe bent u hierin terechtgekomen?

“Wel, om eerlijk te zijn staat mijn hele leven in het teken van kunst. Van jongs af aan was er reeds een grote interesse aanwezig en dat is met de jaren alleen maar toegenomen. Ik ben bewonderaar van de meest uiteenlopende kunstvormen waaronder ook dans en muziek, maar mijn hart ben ik toch verloren aan beeldende kunst, al heb ik zelf geen talent op dat vlak. Later ben ik mij professioneel beginnen richten op de kunstwereld en een van mijn eerste opdrachten was het organiseren van een tentoonstelling. En dat doe ik vandaag nog steeds met hart en ziel.”

U bent curator van de kunsten, waarom kiest u dan voor een moderne beurs als BAD?

“Mijn expertise bevindt zich inderdaad in de hedendaagse kunstvormen, maar mijn interesseveld is vrij breed. Dat vertaalt zich dan onder andere in mijn deelname aan BAD. Weet je, voor mij is kunst levensnoodzakelijk. En waar mogelijk probeer ik jonge mensen in te contact te brengen met kunst. Of dat nu gaat over het ondersteunen van jonge kunstenaars of het organiseren van toegankelijke kunstbeurzen. Zo heb ik destijds Amarant opgericht, een dienst die kunsteducatie als doel stelde. Ik ben ook lange tijd curator geweest van De Gele Zaal in Gent, een initiatief van een verzekeraar die jonge kunstenaars een podium wilde bieden. En vandaag doe ik mijn best om van BAD een aantrekkelijke beurs te maken voor een zo breed mogelijk publiek.”

Hoe bent u met precies met BAD in contact gekomen?

“De eerste editie werd gecureerd door Stef Van Bellingen, een goede vriend van mij. Na mijn bezoek aan de beurs groeide mijn enthousiasme over de organisatie en vooral ook over de filosofie die erachter schuilt. De geweldige locatie van de Eskimofabriek maakte voor mij het plaatje compleet en mijn hart was verpand. Ik ben dan ook zeer gelukkig dat zij mij gevraagd hebben om deze editie te cureren.”

U spreekt over de filosofie van de beurs, waarop berust die juist?

“BAD onderscheidt zich van andere kunstbeurzen door zijn toegankelijkheid. En daarmee bedoel ik dat de beurs letterlijk niet in hokjes denkt. Op praktisch vlak vertaalt zich dat in een zeer communicatieve, open opstelling waarbij doorkijk en doorstroming mogelijk zijn. Galeriehouders, kunstenaars, designers en bezoekers komen makkelijk met elkaar in contact. Het is een hartelijke beurs, absoluut niet afstandelijk! De filosofie erachter is dat kunst van iedereen is en het ook voor iedereen beschikbaar zou moeten zijn. Dat is ook de reden waarom Belgium Art and Design met opzet besloten heeft om zich niet tot schilder- en beeldhouwkunst te beperken. We willen de zogenaamde ‘toegepaste kunsten’ – zoals dat vroeger heette - betrekken bij de beurs, het zijn zeer toegankelijke kunstvormen en voor velen betaalbaar. Omdat we juist de jeugd willen bereiken, vinden we het belangrijk om hen iets aan te bieden waar ze vandaag al iets aan hebben. Het is echter belangrijk om te melden dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de klassieke en de toegepaste kunsten. Ze staan tussen en naast elkaar. Ze zijn in onze ogen evenwaardig aan elkaar daar ze beide onze levenskwaliteit verbeteren.”

Kunst die de levenskwaliteit verbetert, wat bedoelt u daar precies mee?

“Design is daar een perfect voorbeeld van, ieder van ons komt dagelijks in contact met de gewone dingen des levens, gebruiksvoorwerpen. Waarom zouden die zaken zich moeten beperken tot het praktische, wanneer ze evengoed ook mooi kunnen zijn? Neem nu fooddesign bijvoorbeeld. Eten wordt een kunstwerk, een ware streling voor het oog en heerlijk van smaak. Men zou ook gewoon een vlugge hap kunnen eten om de honger te stillen, maar dan gaat het element beleving verloren. En dat is precies wat design doet. Die extra dimensie van beleving toevoegen aan het dagdagelijkse en daarmee verrijkt het de mens en verbetert het de levenskwaliteit.”

Fooddesign, juwelen, beeldhouwwerken,… BAD voorziet telkens een zeer ruime varieteit aan kunstvormen. Probeert u volgens een bepaald thema te werken?

“Neen. Ik vind dat je kunst op een beurs niet kunt versmallen tot een bepaald thema. Zelf ben ik curator van de kunsten en design valt onder de bevoegdheid van mijn collega Siegrid Demyttenaere. Het is ook niet zo dat wij speciaal voor de beurs een rode draad proberen te vinden tussen de verschillende kunstwerken. Akkoord, het moet kwalitatief zeer hoogstaand zijn, maar voor de rest proberen we niet in hokjes te denken. Ik moei mij dan ook niet met het selectieproces van Siegrid en omgekeerd. Eens de selectieprocedure er voor ons beide op zit, overleggen we natuurlijk wel welke kandidaten we gekozen hebben en waarom. We hebben samen het cross-overplatform gemaakt waar kunst en design elkaar ontmoeten. Zoals ik in het begin aanhaalde, proberen we met BAD een zekere openheid naar voren te brengen. Communicatie speelt hierbij een belangrijke rol; bezoekers moeten hun tijd kunnen nemen om vragen te stellen en kennis te maken met een kunstenaar of een vormgever.”

Wij vonden het in ieder geval een geslaagde mix en zijn erg trots onszelf partner te mogen noemen. Zijn jullie tevreden met dit partnerschap?

“Het feit dat een bank jonge kunstenaars wil ondersteunen vind ik schitterend. Ik hoop dat nog veel andere instellingen zullen volgen. Kunstenaars verdienen namelijk af en toe een duwtje in de rug. België heeft een erg rijke kunstgeschiedenis en ook vandaag mogen we trots zijn op onze kunst. Helaas heeft niet elke kunstenaar de mogelijkheid om door een galerie vertegenwoordigd te worden en zijn kunst te delen met de wereld. Kunst is echt van onschatbare waarde voor de zelfontplooiing van groot en klein. Het is een ware verrijking van de ziel. Kunst brengt mensen in vervoering, beweegt mensen en zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Het is zoals Duits kunstenaar Joseph Beuys zei: “Jeder mann ist ein künstler”.

Kijk voor meer informatie over BAD op de website van BAD.

Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.