5 min

Beleggen in kunst: wat levert het op?

Ieder jaar telt ons land verschillende kunstbeurzen van formaat en wordt België voor een paar dagen het mekka van kunstliefhebbers. Naast de klassieke, grote kunstbeurzen als en TEFAF (The European Fine Art Fair) en BRAFA (Brussels Art Fair), is er ook steeds meer ruimte voor meer kleinschalige kunstbeurzen zoals BAD (Belgian Art & Design) te Gent. Maar is een belegging in kunst ook rendabel?
Beleggen in kunst: wat levert het op?
Beleggen in kunst: wat levert het op?

Ieder jaar telt ons land verschillende kunstbeurzen van formaat en wordt België voor een paar dagen het mekka van kunstliefhebbers. Naast de klassieke, grote kunstbeurzen als en TEFAF (The European Fine Art Fair) en BRAFA (Brussels Art Fair), is er ook steeds meer ruimte voor meer kleinschalige kunstbeurzen zoals BAD (Belgian Art & Design) te Gent. Maar is een belegging in kunst ook rendabel?

Studies zijn schaars.

Studies over kunst, en vooral over hoe waardevast ze dan wel is, ze zijn op één hand te tellen. Baanbrekend is het werk “Essays in alternative investments” van Christophe Spaenjers, prof aan de HEC Parijse business school. Hij vergelijkt tussen 1900 en 2010 het reële rendement van aandelen, obligaties, goud en kunst. Hun respectievelijke rendementen bedragen volgens zijn berekeningen 5.3 procent, 1.4 procent, 0.8 procent en 2.5 procent.

Bij deze cijfers dienen onmiddellijk een paar kanttekeningen geplaatst te worden. Vooreerst springt het hoge reëel rendement van de aandelen in het oog. Dit is vooral te wijten aan een paar exceptionele periodes (waaronder de periode 1978 – 2000). Vervolgens is het opmerkelijk dat kunst over een zeer lange periode betere resultaten kan voorleggen dan goud. Tot slot nog dit; de cijfers van Spaenjers slaan enkel op schilderijen en tekeningen. Andere kunstvormen komen niet aan bod. Hoe sculpturen of andere kunstvormen evolueren, valt moeilijker te kwantificeren.

Waar kopen?

In eerste instantie kan u naar het atelier van de kunstena(a)r(es) zelf trekken. Teneinde u enigszins op pad te helpen, kan u nagaan of één of ander museum reeds kunst van de artiest in kwestie gekocht heeft. Dit biedt uiteraard geen zekerheid met betrekking tot de toekomstige prijsontwikkeling van diens kunstwerken, maar het zegt in ieder geval iets.

Daarnaast kan u ook te rade gaan bij een galerijhouder. Het voordeel van een gespecialiseerde galerij, is dat de uitbater u in principe een goed idee kan geven over de te verwachten prijsontwikkeling van het schilderij in kwestie. Niet zelden, “maakt” de galerijhouder ook de prijzen in een bepaalde school.

Uiteraard vinden heel wat werken een nieuwe eigenaar via de veilingen. In ons land zijn er een aantal gereputeerde veilinghuizen. Hierbij kan gedacht worden aan Campo&Campo of Bernaerts in Antwerpen. Ook De Vuyst in Lokeren heeft een sterke reputatie.

Tenslotte kunt u natuurlijk ook terecht op de gerenommeerde kunstbeurzen, zoals TEFAF en BRAFA, om kunst aan te schaffen. Ziet u het wat kleinschaliger? Dan is er bijvoorbeeld de Belgium Art and Design (BAD) beurs in Gent, een jonge en eigenzinnige beurs die je meeneemt in een totaalbeleving van Belgische kunst en design. ABN AMRO was dit jaar partner van de beurs, die in 2017 werd opgericht.

Waardevast?

Hedendaagse kunstenaars krijgen het knap lastig wanneer de economie in een recessie belandt. In moeilijke tijden doen oude meesters het het best. Wanneer een werk niet alleen toegeschreven wordt aan een bepaalde meester, maar er effectief ook diens handtekening en een datum bij staan, kan dit de prijs van het werk zo een vijftig procent duurder maken.

Er is ontegensprekelijk een verband tussen de evolutie van kunst en de aandelenmarkten. In tijden van hoogconjunctuur, behalen ook kunstwerken ongeziene prijsniveaus. Op de recente beurs BRAFA was er onder andere een kunstwerk van René Magritte te koop (L’Oracle) voor 4.2 miljoen euro. Daarnaast werd er tevens een werk te koop aangeboden, wat gedeeltelijk van de hand is van Rubens (vraagprijs onbekend).

Alle goede raad ten spijt.

De kunstwereld is een wereld op zich. Zelfs indien u zich laat omringen door de grootste specialisten, ook al koopt u bij de meest gereputeerde veilinghuizen, dan nog kan u niet vermijden dat er vervalsingen in omloop zijn. In principe nemen de veilinghuizen dergelijke stukken probleemloos terug, maar het blijft een vervelende zaak. Belangrijk is dus dat u vooral een schilderij of een tekening koopt die u graag ziet. De latere waardestijging is mooi meegenomen en intussen heeft u op zijn minst het plezier om uw schilderij dagelijks te bewonderen.


Bent u geïnteresseerd in de aankoop van kunst en laat u zich hier graag in begeleiden? Bij ABN AMRO werken internationaal verschillende kunstadviseurs die u hierbij kunnen helpen. Neem contact op met uw relatiemanager voor meer informatie.

Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.