5 min

Autosector: gaat het nog vooruit?

Van 12 tot 21 januari 2018 vindt de 96ste editie van het autosalon plaats in Brussels EXPO. Gedurende deze dagen zijn hier de nieuwste (duurzame) automodellen van over de hele wereld te bewonderen. Maar hoe gaat het eigenlijk met de autosector? Erik Joly, Chief Economist en liefhebber, volgt het op de voet.
Autosector: gaat het nog vooruit?
Autosector: gaat het nog vooruit?

Markt trekt bij.

De laatste drie jaar kende de automarkt wereldwijd een vrij forse toename. Met name in de Verenigde Staten kende de autoverkoop de voorbije jaren een zeer sterke groei. De voorbije acht jaar met gemiddeld zo'n zes procent.
Ook in Europa komt de markt van ver. Ondertussen is het rampjaar 2009 naar de geschiedenisboeken verwezen. Zeven jaar na deze gitzwarte periode, werden er in Europa ruim dertig procent meer wagens verkocht. De verkoopcijfers die gehaald werden in het “grand cru” jaar 2007 liggen opnieuw binnen handbereik.
China blijft ook de komende jaren wellicht de sterkste groeimarkt ter wereld. Na een uitmuntend 2016, kwamen de verkopen vorig jaar onder de verwachtingen uit. Wellicht dat heel wat Chinezen hun nieuwe wagen aankochten in 2016, omdat ze dan nog konden profiteren van een aantal tijdelijke belastingverlagingen die werden toegekend door de Chinese autoriteiten.

Imagoproblemen….

De voorbije twee jaar kreeg de sector plots te kampen met een imagoprobleem. Het emissieschandaal bij Volkswagen en de daaruit volgende onderzoeken naar afwijkende emissienormen bij talloze concurrenten, hebben de autosector geen deugd gedaan. Het gevolg hiervan is geweest dat een aantal producenten bijkomende onderzoekskosten hebben moeten maken om hieraan het hoofd te bieden.
Wereldwijd worden auto’s ook steeds vaker teruggeroepen. Dat komt omdat constructeurs bijzonder alert zijn, zodat hen niks kan verweten worden Sinds de zaak Audi5000 zit de schrik er bij de autobouwers goed in dat ze aangeklaagd zouden worden via een “class action suit”.

…maar ook kansen.

De overgang van klassieke benzine- en dieselwagens naar hybride en elektrische modellen kost handenvol geld. De trend is onomkeerbaar en wordt bovendien verder in de juiste richting gestuwd door een aantal fiscale stimuli. Uiteraard herbergt dit nieuw gamma wagens een enorm potentieel, wanneer de wagens massaal in productie gaan en de kosten voor onderzoek en ontwikkeling terugverdiend worden.
Daimler, het moederbedrijf van premium merk Mercedes-Benz en Bosch, de technologieleverancier van de autosector, kondigden aan dat ze versneld een volledig zelfrijdende auto op de markt willen brengen.
Het gebruik van éénvormige platforms om meerdere modellen te bouwen, is een ander veel gehanteerd middel in de niet aflatende strijd naar rentabiliteit. Het SQB platform van Volkswagen, bouwt niet minder dan veertig verschillende wagens. Dit over de “merk” grenzen heen. Zo bevatten de VW Tiguan en de Skoda Octavia, een aantal identieke, zij het wel onzichtbare onderdelen, dewelke gemonteerd zullen worden via hoger vermeld platform.

Zeker voor ultra premium wagens

De vraag naar exclusieve wagens van meer dan honderdduizend euro groeit exponentieel. Verwacht wordt dat dit zeer rendabel segment de komende vijf jaar met meer dan veertig procent zal groeien. Rolls-Royce en Maybach, maar ook de kleinere ultra premium merken zoals Bentley, Ferrari en Lamborghini springen gretig op de trein om hun cliënten op hun wenken te bedienen. Vanuit stilstand naar meer dan tweehonderd kilometer per uur in minder dan acht seconden of een glas champagne nuttigen in zijden zetels? Het kan allemaal….mits het betalen van de juiste prijs.

Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.