ABN AMRO in de Media 7 november 2018

ABN AMRO rapporteert nettowinst van EUR 725 miljoen over Q3 2018


  • Nettowinst over Q3 2018 bedroeg EUR 725 miljoen en rendement op eigen vermogen (ROE) 14,4%
  • Netto rentebaten bleven sterk, kosten zijn goed onder controle (cost/income ratio 52,9%) en voorzieningen waren lager dan in de vorige twee kwartalen
  • Goede vooruitgang op onze financiële doelstellingen over de eerste negen maanden: C/I ratio 55,3%, rendement op eigen vermogen (ROE) 13,1% en CET1-ratio 18,6%. Daarom 60% van de nettowinst over de eerste negen maanden opzijgezet voor dividenduitkering; definitief besluit volgt bij de resultaten over heel 2018
  • Strategische focus op drie pijlers: supporting our clients' transition to sustainability, reinventing the customer experience, en building a future-proof bank
  • Hoge score bij jaarlijks duurzaamheidsonderzoek van RobecoSAM

Kees van Dijkhuizen, CEO:

'ABN AMRO had een goed derde kwartaal, met een nettowinst van EUR 725 miljoen; dit is een toename van 8% ten opzichte van Q3 2017. De netto rentebaten stegen met 4% in vergelijking met vorig jaar, mede door de sterke Nederlandse economie. De kosten bleven dalen dankzij onze kostenbesparingsprogramma's en de kredietvoorzieningen waren lager dan in de eerste twee kwartalen. We zijn blij dat we goed uit de stresstest zijn gekomen, die in 2018 onder Europese banken werd uitgevoerd.
We boekten goede vooruitgang op onze financiële doelstellingen. De cost/income ratio voor de eerste negen maanden was 55,3% en het rendement op eigen vermogen 13,1%. Onze kapitaalpositie verbeterde in Q3 2018 verder en de CET1-ratio kwam uit op 18.6%. Daarom hebben we 60% van de nettowinst over de eerste negen maanden van 2018 opzijgezet om flexibiliteit te creëren voor een hogere dividenduitkering over 2018. We nemen een definitief dividendbesluit bij de resultaten over heel 2018. Daarbij houden we ook rekening met de SREP-eisen voor 2019.
ABN AMRO is weer benoemd tot een van de best presterende banken ter wereld op het gebied van duurzaamheid, met een hoge score in het jaarlijkse onderzoek van RobecoSAM. Hieruit blijkt dat onze bank erin slaagt om een serieuze bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving, en we kunnen nog meer doen. Als leidraad voor deze verandering hebben we een duidelijke purpose geformuleerd: Banking for better, for generations to come. En om voor al onze stakeholders duurzame waarde te blijven creëren, hebben we onze strategie aangescherpt, gebaseerd op drie pijlers: supporting our clients' transition to sustainability; reinventing the customer experience; en building a future-proof bank.
Al met al zijn we goed op weg en blijven we vooruitgang boeken op onze financiële doelstellingen voor 2020. Tijdens onze Investor Day op 16 november zullen we de aangescherpte strategische prioriteiten voor de komende jaren uiteenzetten en een toelichting geven op onze focusgebieden zoals IT, de bedrijfsvooruitzichten en kapitaalpositie.'
Auteur

Solange Rouschop

CEO en Algemeen Directeur ABN AMRO Bank België & CEO Private Banking