Daily Focus
Amazon is weliswaar bekend als online retailer, maar het bedrijf wil zich ook profileren met fysieke warenhuizen. Amazon wil zich vooral toeleggen op de verkoop van kleding. Maar, zoals het bedrijf zelf zegt, alleen als het de klantervaring significant kan verbeteren ten opzichte van reguliere warenhuizen. Daartoe experimenteert Amazon met algoritmen die de klant suggesties kunnen doen voor het passen en kopen van bepaalde kleding.
Klik door naar Reuters
De regering-Biden onderzoekt de cloud-activiteiten van de Chinese e-commercegigant Alibaba met het oog op de Amerikaanse nationale veiligheid. Het onderzoek focust op de wijze waarop Alibaba data van Amerikaanse klanten en intellectueel eigendom opslaat en of de Chinese regering daadwerkelijk toegang kan krijgen tot die data. Het onderzoek past in een breder beleid waarbij de VS strenger toeziet op Chinese technologiebedrijven en hun zaken met Amerikaanse partners.
Lees meer bij Reuters
De Amerikaanse supermarktketen Walmart, bekend als een van de grootste fysieke winkel-retailers ter wereld, wil zich meer begeven op de online markt. Zo zou Walmart een eigen virtuele valuta en zogenaamde non-fungible tokens (NFT’s) willen ontwikkelen. Het is onduidelijk in hoeverre Walmart de plannen doorzet. De retailer zegt zelf dat het voortdurend ideeën uitprobeert en dat dit niets ongewoons is. Volgens deskundigen betreedt Walmart de metaverse als de plannen worden doorgezet.
Klik verder naar CNBC
De Volkswagen Group publiceerde zijn laagste verkoopcijfers in tien jaar. In 2021 werden 8,9 miljoen auto’s en andere voertuigen geleverd. VW zegt dat de problemen met aanvoerlijnen in ieder geval in de eerste helft van 2022 nog een uitdaging zijn. In tegenstelling tot VW deed BMW het juist opvallend goed. Het bedrijf leverde in 2021 een recordaantal van 2,21 miljoen voertuigen. Volgens deskundigen is BMW opvallend goed in het omgaan met de supply-chainproblemen.
Klik door naar Reuters
Afgelopen maandag is de geplaagde Chinese vastgoedreus Evergrande begonnen met het verwijderen van zijn naam van het hoofdkwartier in Shenzhen. Het bedrijf maakte later bekend dat het verhuist naar een gebouw elders in Shenzhen. Dit gebouw is bezit van Evergrande en op die manier hoopt het bedrijf kosten te besparen. Evergrande is miljarden verschuldigd aan obligatiehouders en balanceert al een paar maanden op de rand van de afgrond.
Lees meer bij Nikkei Asia
Grote Europese oliebedrijven als BP, Shell en TotalEnergies hebben een meevaller gehad door de hoge energieprijzen. Dit was een welkome afwisseling ten opzichte van het voorgaande coronajaar waarin energieprijzen sterk onderuit gingen. Normaliter zouden de olie- en energiebedrijven hun miljardenwinsten investeren in nieuwe projecten, maar nu keren ze dividenden uit aan aandeelhouders om ze tevreden te houden in een wereld die zich afkeert van fossiele beleggingen.
Klik door naar Reuters
Het aantal coronabesmettingen neemt ook in Frankrijk sterk toe. President Macron wil daarom het aantal gevaccineerde verhogen en hij gaat er hard in. In een interview zei hij dat ongevaccineerde burgers onverantwoordelijk zijn en nauwelijks ‘burgers’ te noemen zijn. Hij wil het ongevaccineerden moeilijk maken om hen zo te bewegen zich alsnog te laten vaccineren. Zijn commentaren leidden tot felle reacties.
Ga naar Reuters
De inflatie jaar-op-jaar steeg afgelopen maand naar 36,1%, het hoogste niveau in de negentien jaar dat Tayyip Erdogan aan de macht is. Het inflatiecijfer is een nieuw dieptepunt in de crisis van de lira die is veroorzaakt door het onorthodoxe beleid van president Erdogan waarbij de rente wordt verlaagd om koersdaling van de lira en stijgende inflatie tegen te gaan. Afgelopen jaar heeft de lira 44% van zijn waarde verloren.
Klik door naar Reuters
Agenda
09 feb.
10 feb.
Publicatie resultaten 4de kwartaal 2021
+
Voeg toe aan uw agenda
17 feb.
18 feb.
Dikketruiendag
+
Voeg toe aan uw agenda
09 mrt.
10 mrt.
Publicatie jaarverslag 2021
+
Voeg toe aan uw agenda
26 mrt.
27 mrt.
Earth Hour
+
Voeg toe aan uw agenda
ABN Amro
DIGITAAL MAGAZINE

ONDERNEMING & ONDERNEMER

België is een land van KMO’s en als bank hebben we het voorrecht dat we veel inspirerende ondernemers tegenkomen. Ons nieuw, digitaal magazine staat dan ook helemaal in het teken van ondernemers en hun onderneming.